Naplózz!

“Kontroll, motiváció, és rávezetés az életmódváltásra.”

Jucival annak idején 2013-ban, egy csepeli kert eldugott kis szegletében két hideg ital között egy nyári délutánon azon keseregtünk, hogy mennyire elégedetlenek vagyunk magunkkal edzésbeli és táplálkozási erőfeszítéseink ellenére is. Akkor, valami megmozdult, és a kesergésünk túlmutatott azon, hogy hasonlóan rendszertelenül folytassunk valamit amivel addig próbálkoztunk, és eldöntöttük, hogy másnaptól belevágunk. Mibe?

Naplózásba.

Másnap készítettem egy táblázatot google drive-on, aminek volt öt munkalapja, ami később kiegészült még egy párral: kilenc lett. Tehát 2013. július 8-án belekerültek az első bejegyzések, mint pl.: Hupsz. (Azaz nem volt semmi edzés.) 

background-2846221_1280

A munkalapok a következők voltak:

1. Centik és kilók – Naná. Őszintén – ez mégis csak mindenkinek fontos. Itt heti rendszerességgel vezettük az aktuális értékeket, plusz később belekerült testzsír%, BMI és a polár fittségi tesztje.

2. Mit ettem ma? – a nagy lelepleződés… 😛 – Mi napi ötszöri étkezést szerettünk volna követni, és a táblázat ehhez képest készült el étkezésekre lebontva, plusz a folyadékfogyasztás számára született egy oszlop.

3. Mit mozogtam ma? – minél pontosabb edzésnaplót igyekeztünk vezetni. Pl.: értékelhetetlen mennyiségű (kevés) futás, fegyenc fekvő1 3×50, has1 3×15″ Később ez egyre részletesebb lett, és miután pulzusmérőt kezdtem el rendszeresen használni, az aktuális edzés általa mért eredményeit rögzítettem egy külön táblázatban.

4. Fotók – magáért beszél. Fotózzatok! Előröl, hátulról oldalról, alsóneműben. Úgy érzed szarul nézel ki? Akkor fotózz a legbuzgóbban mert mikor elkészíted a következőt egy-két-három hónap múlva, nagyon boldog leszel! 🙂

5. CÉLOK&Edzésterv – Ez szinte a legfontosabb. Legyen cél, legyen határidő. Tudd, hogy mi felé haladsz, és egyáltalán miért csinálod az egészet. Ez fog motiválni, és ehhez tudod mérni, hogy jó irányba mennek-e a dolgok.
Az edzésterv része nálunk elég egyszerű volt akkoriban: egyszerűen kb beosztottunk, hogy melyik nap milyen mozgást végzünk, de nem ment mélyebbre a dolog. Ne ess abba a hibába, mint mi, hogy minden nap akarsz valamit csinálni (vagy többször is akár), egy nap pihenőnapod van, aztán nyiszorogsz, hogy ez így nem megy. Vagy csináld, mert az ember a maga kárán is tanulhat, de ezt megspórolhatod. MERJ edzőhöz fordulni. 🙂

6. Statisztika – Pár havonta összesítettük, hogy hol járunk, miből mennyi mínusz vagy plusz. Ez szerintem felesleges volt, mert a többi helyen is láthatóvá tettük, egy idő után meg is halt az oldal.

7. Felmérések – Ez fontos. Az első szárnypróbálgatásaim edzőként magamon és Jucin. Ebben a formában nem olyan jó egyébként, mert én a világot is fel akartam mérni akkor. A kevesebb sokszor több. Szintén szerintem fordulj edzőhöz inkább. 🙂 Ez a munkalap is meghalt.

9. Étrend – Ugyanazt írhatom mint az edzéstervnél és felmérésnél.

8. Tapasztalatok+kommentek – Ez az egyik leghasznosabb oldal, ahová tényleg csak írtunk. Hogyan érezzük magunkat, mit tapasztalunk, min változtatnánk. Fizikailag, lelkileg, mentálisan.
“Egy éve megy a táblázat! Nagyon büszke vagyok magunkra! Igaz, hogy néha voltak bukkanók, meg semelyikőnk sem fogyott 20 kilót, vagy ilyesmi, de a célját nagyon szépen elérte. Kontroll, motiváció, és rávezetés az életmódváltásra. :)”

Nem baj, ha nem mennek a dolgok tökéletesen. Sosem fog tökéletesen menni. Sőt az sem baj, ha nem bírsz állandóan naplózni, az elmúlt években nekem is volt olyan időszak amikor nem ment. Aztán újra felvettem a fonalat. Miért? Azért ami fent is le van írva.

Kontroll. Magam felett, le kell írnom, már önmagában ez önvizsgálatra sarkall. Muszáj átgondolni, muszáj szembesülni a dolgokkal. Legyen az erősség, vagy épp fejlesztendő terület. Visszaolvasva a naplót, pedig egyértelmű minták rajzolódhatnak ki, amik alapján tudod igazítani az utad. (Ha edzőhöz fordulsz úgy később, hogy tudsz neki ilyesmit mutatni, akkor valószínűleg nagyon fog szeretni veled elkezdeni dolgozni.) Ebben nekem nagyon sokat segít Juci a mai napig, akivel ha időszakos szünetekkel is, de együtt naplózunk. Bekommentelünk egymás jegyzeteibe. Biztatjuk, vagy épp orrára koppintunk a másiknak, mikor mi kell. Próbáld ki egyedül, vagy egy társsal, csak profitálhatsz.

Motiváció. A pontosan meghatározott célok, azokra folyamatosan, minden nap rátekinteni, és nézni hogyan haladunk felé, az apró sikerélmények hétről hétre rengeteg lendületet adnak. És ismét kiemelném a társsal való naplóvezetés egyik előnyének egymás motiválását, és húzását. Mert hát hiszen basszus. Ha a másik lenyomta az edzést, csak nem maradok én sem szégyenben csak azért mert egy kicsit épp fáradtabb vagyok. Azért vigyázzatok, mert a másik véglet egymás felmentése. 😉

Tanulás. Önmagad működéséről, a tested különböző reakcióiról, és arról, hogy mindez hatással van a mentális és lelkiállapotodra, és fordítva. Fontos, és nekem úgy tűnik véget nem érő önismereti tanulás.

Megosztom most veletek a táblázat egy egyszerű, lecsupaszított formáját, hogy könnyebb legyen az indulás: http://tinyurl.hu/B5aCK/. Használjátok, alakítsátok saját ízlésetekre, próbáljátok ki együtt, vagy külön. 🙂 De egy sima füzet, vagy naptár is megteszi. 😉 Mi újra nekilendülünk.

Boldog Új Évet Kívánok!

workspace-2985783_1920