Kettlebell preventív szemmel

Ez a blogbejegyzés a Kettlebell másképp OldSchool Podcasthoz kapcsolódóan született. Ez egy szinkronblog, a témában a többiek postjait a cikk végén találjátok. Hallgassátok, és olvassátok őket is!

Egészségmegőrző szemlélet

A prevenció – megelőzés – fontosságáról sokat hallani. De mégis mit akarunk megelőzni? Ha edzel, akkor valószínűleg az egészségkárosodás következő formáit: sérüléseket, a mozgásszervi, szív és érrendszeri, légzőrendszeri megbetegedéseket, civilizációs és munkavégzés okozta ártalmakat, akár mentális betegségeket.

  • Elsődleges prevenciónak hívjuk a betegségek kialakulásának megelőzését.
  • Másodlagos prevencióba tartoznak azok a tevékenységek, amelyek segítenek idejekorán felfedni és a betegségek romlását megállítani.
  • Harmadlagos megelőzés már a konkrét kezelések által igyekszik visszafordítani a folyamatokat, és visszaszerezni az egészséget.

Edzőként a kompetenciám főképp az elsődleges prevencióig terjed (a másodlagos-harmadlagos prevenciók további szakemberekkel karöltve jöhetnek szóba, de nem ez cikk témája, úgyhogy ebben nem mélyedek el), tehát egészségmegőrző szemléletet szeretnék átadni, sérüléseket, betegségeket szeretnék megelőzni. Még pontosabban fogalmazva sérülések és betegségek kialakulásának kockázatát szeretném csökkenteni.

Csak egy eszköz ?/!

A változatos eszközhasználat híve vagyok. Szerintem a kettlebell egy eszköz. Egy eszköz az ezer körül. Egy kiváló eszköz, de ahogyan azelőtt is lehetett intelligensen edzeni, akkor is valószínűleg meglennénk, ha egy éjjel az ufók az összes kettlebellt elvinnék a világból. Persze szomorú lennék, de valahogy megoldanám.

Félreértés ne essék, ezt gyakorlatilag bármelyik eszközről elmondhattam volna amit edzéshez használunk. Szerintem rengeteg tud hasznos lenni, de semmi sem nélkülözhetetlen, a saját testünket, a talajt, a levegőt és a gravitációt leszámítva. (Szerinted mi az, ami még nélkülözhetetlen? Kommentbe vele! :))

A kettlebell talán azért emelkedik ki a rengeteg eszköz közül, mert egyszerűsége mellett nagyszerű, sokoldalú, és remek alapja vagy komponense lehet funkcionális, erőedzéseknek, mozgástanulásoknak. E mellett úgy veszem észre hálás eszköz olyan szempontból, hogy jórészt örömmel tanulják meg használni az emberek. Ennek egy része valószínűleg a marketing érdeme, mivel napjainkban kettlebellel edzeni nagyon is vagány dolog, és sok cél mellé rendelhető. Én szeretem használni a kettlebellt, mert sokoldalú, szinte minden edzésem része valamiképp.

66872770_2265564513542083_5749520595708542976_n

Mellette

Az izolációnak is megvan a maga helye és ideje egy edzésprogramban. “Hétköznapi” embereknél (értsd: elsődlegesen egészségmegőrzési, esztétikai célokkal edzők) azonban akik lejönnek heti 2-3 alkalommal 1 órát edzeni, olyan gyakorlatokat részesítek előnyben amelyek a teljes testet aktívan bevonják, és a kettlebell ebben jó partner tud lenni.

Teljesen kezdőknek is viszonylag hamar a kezébe tudom adni. Alapgyakorlatokat kettlebellel tanítani hálás dolog. A súlyos guggolást évek óta kettlebellel végzett goblet guggolással kezdem oktatni, ha deadliftről van szó, akkor is ez az első súly amit bárki kezébe adok miután a mozgásmintát elsajátította. Mindig van olyan variáció amitől újra nehéz lesz egy-egy gyakorlat, és így viszonylag „kis” súlyokkal egész messze lehet jutni. Én gyakran csavarok is így az edzéseken mielőtt nagyobb súlyokra váltanánk, de tény, hogy főleg alsótest edzésében könnyű kinőni a kettlebellt, és érdemes elkezdeni nagyobb súlyokkal is edzeni.

Amit kerülök

Swing. Nagyon szeretem, és nagyon ritkán csinálom, csoportos edzésen egyáltalán nem. Ennek az az oka, hogy a rengeteg előnye mellett szerintem túl könnyen lehet sérülést szerezni vele, vagy legalább is észrevétlenül túlterhelni a gerinc ágyéki szakaszának porckorongjait. Súllyal dolgozunk, dinamikusan, robbanékonyan, lengetve azt. Ebből elég lehet kevés szabálytalan ismétlés is ahhoz, hogy baj legyen. Csoportos edzésen úgy tapasztaltam nem tudok mindenkit folyamatosan figyelni, hogy minden ismétlése tökéletes-e, és még ha tökéletesen ismeri is a gyakorlatot a tanítvány, becsúszhat egy-egy rossz ismétlés a pakliba bármikor, hát még ha tanulja. Ha nem látom, mert épp a másikon a szemem, vagy egy harmadikat javítok, túl hamar okozhat galibát a swing. Én úgy döntöttem e miatt, hogy csoportos edzésen nem swingelünk. Lehetséges, hogy nem lenne gond, de mivel jó ideje merengek rajta, preventív szemlélettel sem a másik gerincének épségét, sem a saját lelkem békéjét nem veszélyezteti így, ha nincsen jelen a csoportos edzéseken.

Bellre fel!

Használjatok kettlebellt örömmel, sokféleképp, tanuljátok edzőtől, e mellett ne feledkezzetek meg, hogy ha csak a belleknél maradunk mennyi lehetőség van: dumbbell, barbell, macebell (kommentelj még belleket! :)). Érdemes változatosan edzeni az eszközöket illetően is. Mindegyik más, így az erőd, egészséged szempontjából is a mellett vagyok, hogy minél sokoldalúbban mozogj. Persze ésszel, tervezetten, kontrollal, és örömmel, időt hagyva egy-egy eszköznek az elsajátítására, egy-egy mozgásnak a tanulására.

Galba Zsolt – Miért nem tanítok swinget?

Kiss Viktória – Nők a kettlebell mögött

Dolleschall János – Mire elég a kettlebell?

OldSchool Podcast 01 – Kettlebell másképp – YouTube videó